[ImoLUG] Margine rumore [OT]

Riccardo Dal Fiume dalfiume.r@gmail.com
Mer 4 Gen 2017 17:27:29 CET

http://www.speedguide.net/faq/what-is-considered-good-dsl-noise-margin-snr-355

SNR margin (dB, a.k.a. noise margin) is the difference between the actual
SNR and minimal SNR required to sync at a specific speed. It is normally
measured in decibels. SNR margin is often confused and used interchangeably
with SNR. Some NAT wireless routers, for example (notably dd-wrt open
source router firmware) use SNR margin, only denoted as "SNR".

For example, to calculate SNR margin:
If actual measured SNR = 45db
SNR to sync at 8Mbit/s = 35db
SNR margin = 45-35 = 10db

Higher SNR/SNR margin numbers repesent cleaner/stronger signals, with less
background noise. The higher the SNR margin the more stable the connection.
In some instances interleaving can help raise the noise margin to an
acceptable level.

Il SNR Margin lo stabilisci tu (il tuo modem), di solito è sui 6 dB. Più lo
abbassi e più rischi che un cambiamento delle condizioni della linea
portino ad un reset e ad un TRAINING.
Puoi fare delle prove e vedere come ti trovi.

La qualità della tua ADSL mi sembra molto buona, in genere valgono questi
valori:

Rapporto segnale rumore (SNR):
5db o inferiore =male, non si sincronizza o ha problemi a sincronizzarsi
8db-13db = media - non ha problemi di sincronizzazione
14db-22db = molto buona
23db-28db = eccellente
29db-35db = ottima

Attenuazione di linea:
più bassi di 20 = ottima, avete una linea molto buona e siete molto vicini
alla centrale
20-30 = eccellente
30-40 = molto buono
40-60 = medio
60-65 = scarso
Valori oltre 65 creano problemi

Io non mi lamenterei fossi in te, in giro c'è di tanto peggio.

*Riccardo Dal Fiume*